10 June 2010

Kerana manis tembikai



Kali ini saya ingin berkongsi serba sedikit info berkenaan kelebihan yang ada pada buah tembikai. Memandangkan suhu ketika ini yang cukup tinggi dan cuaca yang panas, maka ada baiknya kalau kita mengkaji dan mengetahui rahsia dan khasiat di sebalik buah tembikai ini.

Buah tembikai merupakan sumber terbaik bahan antioksidan yang dipanggil lycopene. Lycopene ini akan meneutralkan bahan-bahan radikal bebas. Bahan radikal bebas ini boleh mengoksidakan kolestrol lalu menyebabkan kolestrol tersebut melekat pada dinding saluran darah. Ini bermakna lycopene yang terkandung dalam tembikai dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Lycopene juga dipercayai dapat mengurangkan risiko menghidap kanser prostat.

Buah ini juga kaya dengan pelbagai sumber vitamin. Contohnya seperti vitamin B yang penting untuk penghasilan tenaga. Ia juga kaya dengan vitamin B6 , B1 dan magnesium. Vitamin B6 penting kerana ia merangsang dan membantu penghasilan bahan kimia pengantar di dalam sel otak.

Kita selalu membayangkan bahawa vitamin C hanya dapat diperoleh daripada buah limau dan oren. Namun harus diingat bahawa buah tembikai juga merupakan suatu sumber baik bagi vitamin C juga tidak ketinggalan vitamin A. Vitamin A dan C ini baik untuk system imun badan. Vitamin A khususnya pula baik dalam penjagaan mata.

Tembikai juga adalah buah-buahan yang dapat membekalkan kita dengan mineral dan elektrolit penting seperti potassium, thiamin dan sodium yang dapat mencegah daripada pelbagai jenis penyakit

Sebelum saya terlupa kandungan antioksidan yang ada pada tembikai ini juga dapat mengurangkan risiko terhadap beberapa penyakit seperti asma, rheumatoid arthritis, kanser usus dan sakit jantung.

Akhir sekali, suatu perkara yang harus diingat bahawa buah tembikai dapat membekalkan kita dengan air yang sangat banyak. Justeru, ia adalah alternatif terbaik sebagai bekalan air dan tenaga di musim panas. Diharapkan sedikit perkongsian ini dapat memberi manfaat bersama. Semoga berjumpa lagi…

3 comments:

sfatimahzj on June 16, 2010 at 2:36 AM said...

mohon copy ea..

Ezainy on June 18, 2010 at 4:46 AM said...

silakan :)

ainshams on July 8, 2010 at 12:12 AM said...

salam,
thanks for the info!
soifi=panas=tembikai=sejuk

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template