20 May 2010

Berkata itu perak, diam itu emas



Kalau berkata-kata itu perak, berdiam itu emas. Antara kedua-dua itu sesungguhnya sesiapa yang menjadi pendengar bijak dan setia adalah lebik baik dan mulia. Apa maknanya ungkapan ini?

Kebanyakan kita kadang-kadang cakap memang hebat penuh berisi malah berhikmah lagi. Itu memang baik. Moga apa yang disampaikan itu dapat diambil manfaat oleh sekalian pendengar. Namun, yang dikhuatirkan semakin banyak kita berkata-kata maka semakin banyaklah terserlah kelemahan kita. Sebab tu selalu kita dengar orang cakap, orang yang banyak mulut ni kata-katanya banyak tak betul banyak yang karut marut.

Tak semua begitu tapi selalunya ini yang saya lihat. Apa yang lebih malang apabila terdapat segelintir golongan sebegini yang hanya mahir bila berkata-kata tetapi dalam usaha untuk mempraktikkannya, mereka gagal. Mereka gagal untuk menterjemahkan apa yang mereka katakan itu dalam amalan harian.

Justeru langkah terbaik bagi golongan sebegini adalah cuba berlatih untuk berdiam. Apabila kita tidak banyak berkata-kata maka kurang kelemahan dan kesilapan yang terserlah. Maka sudah tentulah kurang juga mengeluarkan kata-kata yang boleh menimbulkan sakit hati, sia-sia dan barangkali juga dosa. Lebih baik berdiam diri dan berfikir sebelum mengeluarkan kata-kata. Kata orang berkata apabila hanya perlu sahaja.

Kita mungkin boleh berkata-kata, mungkin juga boleh untuk diam dan berfikir, tetapi terlalu sedikit antara kita yang mampu untuk menjadi pendengar yang bijak. Pendengar yang bijak bermakna mendengar setiap sesuatu permasalahan, maklumat, luahan, kata-kata sesiapa sahaja kepada mereka. Kemudian dengan secara bijak dan berhikmah kita mentafsir di sebalik setiap apa yang kita dengar untuk mencari jalan penyelesaiannya. Moga kita berjaya menjadi gologan ketiga ini. Berkata setelah bijak mendengar, mentafsir dan berfikir.

Teringat saya pada situasi yang berlaku pada suatu hari di kuliah. Sambil menghisap rokok, berkata seorang professor perubatan kepada semua penuntunt-penuntutnya…

"Salah faktor yang boleh meningkatkan kebarangkalian kanser pundi kencing ialah merokok."

Semua penuntut yang mendengar dan melihat gaya professor itu tersenyum-senyum melihat gaya selamba doktor ini. Cakap biarlah serupa bikin.

1 comments:

Anonymous said...

salam.
Sungguh benar pendapat dan pandangan mu itu.. banyak cakap nanti banyak pula salah dan dosa nya. Kita mesti fikir-fikirkan..

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template