25 December 2010

Petua Anak Kembar


RAMAI orang berkata pada saya, alangkah indah dan ‘best’ nya kalau kita dilahirkan sebagai kembar. Dari kecil lagi kita sudah punya teman bahkan sejak dari dalam kandungan ibu lagi. Namun adakah benar indah dan seronok apabila kita dilahirkan sebagai kembar? Persoalan lain, adakah sukar untuk kita mempunyai generasi ataupun anak kembar?

Secara umumnya, terdapat 2 jenis kembar yang selalu kita lihat dan jumpa. Kembar seiras dan kembar tidak seiras. Sepertimana yang kita ketahui, kembar seiras ini mempunyai raut wajah yang hampir serupa. Maka pastinya mereka juga mempunyai genetik yang serupa. Jadi tidak hairanlah jika kita melihat kembar seiras ini kebiasaanya mempunyai minat dan kecenderungan yang sama. Tidak semestinya begini tetapi kebiasaannya macam inilah yang saya lihat. Namun bagi kembar seiras ini, mereka juga mempunyai perbezaan seperti pada cap jari, iris pada mata dan juga suara.

Sedar atau tidak, kita sebenarnya lebih mudah untuk bertemu dan terserempak dengan kembar yang tidak seiras. Nisbah kembar tidak seiras kepada kembar seiras adalah 3 kepada 1. Maka jumlah kembar tidak seiras ini adalah lebih banyak jika hendak dibandingkan dengan kembar seiras. Tetapi, mungkin kerana kita jarang terserempak dengan kembar tidak seiras ini kerana rupa mereka yang tidak seakan serupa menyebabkan kita beranggapan bahawa kembar seiras adalah lebih banyak. Kembar tidak seiras ini boleh berlaku pada mereka yang sama jantina ataupun berlainan jantina. Bermakna pasangan adik beradik yang dilahirkan pada kelahiran yang sama tetapi berlainan jantina (seorang lelaki dan seorang lagi perempuan), mereka juga dikategorikan sebagai kembar tidak seiras.

Bagaimana saya mahu mempunyai anak kembar?? Wah, soalan ini selalu kita dengar kan. Macam-macam jawapan kita dengar. Macam-macam petua juga yang kita perolehi.

Terdapat sesetengah daripada kita yang mengatakan bahawa kita perlu mengamalkan tabiat makan makanan yang ‘berkembar’ seperti pisang kembar, durian kembar, rambutan yang terlekat dan sebagainya. Ada juga yang berpedapat biasakanlah mendukung bayi-bayi kembar, kononnya untuk ambil berkat. Namun, apa pun andaian dan kepercayaan yang dipegang, andai anda mahu tahu kebenarannya maka berusahalah untuk mencuba.


Kajian telah menunjukkan bahawa kadar kelahiran bayi kembar ini adalah lebih rendah di Negara-negara Asia Timur seperti China. Kajian ini menunjukkan bahawa kadar kelahiran bayi kembar ini lebih tinggi dinegara sebelah Afrika. Ibu-ibu yang sudah berumur juga mempunyai kebarangkalian yang tinggi untuk memperoleh anak kembar. Selain itu, sesetengah hormon juga mempengaruhi potensi seseorang wanita itu untuk memperoleh bayi kembar seperti pengambilan hormon-hormon yang membantu proses ovulasi ( e.g Clomid, Pergonal).

Hellin’s Rule (1895) telah menyatakan bahawa kadar kebarangkalian seseorang itu dilahirkan kembar berpasangan iaitu kembar dua adalah 1/80, kembar tiga adalah 1/6400 manakala kembar empat pula adalah 1/512000. Sememangnya tidak dinafikan bahawa kebolehan memperoleh anak kembar ini juga bergantung pada keturunan. Kebiasaannya kalau ditanyakan pada mereka yang kembar, kebiasaanya mereka akan mempunyai saudara dekat yang juga kembar. Kebiasaannya begini.

Wanita yang dilahirkan kembar mempunyai kebarangkalian yang lebih tinggi berbanding lelaki yang dilahirkan kembar untuk memperoleh anak kembar. Wanita kembar mempunyai kebarangkali 1/25 untuk memperoleh anak kembar berbanding lelaki kembar iaitu 1/60. Namun kedua-dua nisbah kebarangkalian ini masih lagi tinggi jika dibandingkan dengan mereka yang dilahirkan sebagai bukan kembar.


Segala yang dinyatakan di atas adalah hasil daripada kajian-kajian pakar perubatan. Tidak semestinya apa yang telah terhasil daripada kajian ini benar-banar berlaku. Kita manusia hanya merancang tetapi tuhan jugalah yang menentukan segalanya. Jadi diharapkan dengan sedikit perkongsian ini dapat membuka minda kita tentang bagaimana dan apakah faktor-faktor yang membawa kepada kelahiran pasangan bayi kembar ini. Akhir kata, kepada mereka yang dilahirkan kembar, bersyukurlah kerana tuhan telah memilih anda daripada sekalian manusia untuk menikmati kelebihan yang tidak ada pada manusia lain. Semoga kita beroleh manfaat bersama. Jumpa lagi…

1 comments:

reza al-razi on July 27, 2011 at 5:43 AM said...

entri yg menarik.. nice info.. :-)

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template