25 December 2008

Matangkah kita?


SELAMAT semua. Selamat maju jaya. Selamat membaca. Tergerak hati saya untuk menulis coretan ringkas ini apabila melihat keadaan vandalisme yang berlaku di negara kita. Saya kira tidak sepatutnya perkara sebegini berlaku dalam negara Malaysia yang telah mencapai kemerdekaan kira-kira lebih 50 tahun. Namun dilihat dari tindakan yang anak bangsa kita lakukan jelas menampakkan kita sebenarnya belum cukup matang dalam menilai dan membuat sesuatu keputusan dan tindakan.

"Baru-baru ini, rumah salah seorang pemimpin masyarakat selatan tanah air habis diburukkan dengan tumpahan cat dek kerana percanggahan politik. Tak cukup dengan itu pejabatnya juga dihadiahkan dengan habuan yang serupa."

Adakah kita fikir tindakan sebegitu bijak? Matangkah kita dalam melepaskan rasa ketidakpuashatian yang menebal dan membuak-buak dalam diri dengan bertindak sedemikian?

Fikirlah dengan bijak secara rasional dan dewasa sebelum membuat sebarang tindakan. Kadang-kadang kita tak perasan yang tindakan kita itu mencerminkan betapa buruknya bangsa kita lebih-lebih lagi agama kita. Apalagi kalau perkara ini diketahui orang luar.

"Iman seseorang belum dikatakan sempurna, begitu juga dengan istiqomahnya sebelum ia mempergunakan akalnya secara sempurna." –hadith-

0 comments:

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template