26 February 2009

Nilai Sebuah Senyuman

KALI ini saya rasa tertarik untuk membincangkan satu topik berkenaan senyuman di bibir. Saya ingin kongsikan beberapa tips untuk kita selalu tersenyum.


1) Jagalah kesihatan dengan baik. Terutamanya mulut. Kenapa saya kata begini? Kerana apabila kita senyum, yang pertama sekali nampak adalah gigi. Maka, kalau gigi kita pun dah berkarat kuning tak bergosok, sudah tentulah hilang nilai sebuah senyuman.

2)Berasa selesa ketika tersenyum. Ramai di kalangan kita yang agak kekok ketika tersenyum. Mungkin rasa janggal. Ada yang merasakan apabila mereka tersenyum mereka akan dipandang tidak matang dan tidak professional. Saya tidak setuju dengan pendapat ini. Kenapa? Sebab mereka tidak tahu sejauhmana 'power' yang ada hanya pada senyuman. Bila kita senyum pada seseorang, pasti riak balas juga yang manis.

3)Belajar untuk gembira. Macamana nak senyum selalu kalau hati tak gembira. Maka, selalulah ceria. Depanilah setiap masalah dengan selamba tapi bijaksana. Hidup ini ujian. Bukanlah dinamakan kehidupan kalau tiada cabaran.

4)Senyumlah dengan mata. Apa mata pun boleh senyum? Ya. Senyuman kita akan lebih bermakna apabila kita menggunakan semua pencaindera yang ada termasuk mata. Memang sukar untuk mendefinisikan bagaimana seyum dengan mata. Tapi, apabila kita senyum cuba-cubalah gerakkan kening kita. Barulah kita tahu, yang mata kita pun boleh turut sama tersenyum kalau kita selalu mem'practise'kannya di depan cermin.

5)Tengok cermin. Hadaplah ke muka cermin. Berlatih tersenyum semanis mungkin. Memang tidak dinafikan sesetengah orang mempunyai senyuman yang menawan dan menarik. Tetapi kualiti senyuman itu boleh ditingkatkan andainya kita mampu berlatih senyum di muka cermin kemudian praktikkannya pula apabila berhadapan dengan orang sekitar.

6)Pandanglah gambar sesiapa saja yang sedang tersenyum yang kita rasakan menarik. Cubalah tiru gaya mereka. Mana tahu senyuman kita lebih menawan dari mereka.

p/s: Saya juga kadang-kadang sukar untuk mengukir senyuman walaupun senyuman itu menampakkan kita muda selalu. Senyumlah pada tempatnya, setiap masa. Apabila kita tersenyum, dunia akan turut sama tersenyum.

1 comments:

Norhasnah Zakariyah on April 13, 2009 at 9:34 AM said...

salam...

saya selalu praktikkan tip yang ke-5 itu.hihi.. :) :) :)

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template