05 February 2008

"JACK ???"



Tarik Nafas perlahan hitung sampai 7.Tahan.Hembus dalam kiraan 7.Kenapa saya kata begini?Bagi yang sedang marah-marah tu sudah-sudah lo.Yang dah penat berjam-jam studi pulak rehat-rehatlah sekejap.Ambil ketenangan.Kerana dengan ketenangan itulah,setiap tindakan dan pilihan yang kita lakukan adalah tepat.

Seorang doktor begitu memerlukan decision making yang sangat mantap.Maka beruntunglah bagi mereka yang lahir pada Bulan 11 kerana ada fakta yang mengatakan mereka ini tergolong dari kalangan yang punya the highest decision making.Ini bukan saya cakap.Tapi menurut kajian beberapa pakar penyelidik.

Anda semua pastinya pernah berjaya.Tidak kira dalam apa bidang yang anda ceburi.Pelajaran,sukan,pertandingan atau apa jua pun.Kejayaan sememangnya sinonim dengan hamburan pujian yang mencurah-curah.Kadang-kadang apa yang kita lakukan pun kita inginkan pujian.Betul tak?Justeru,apa yang kita rasa apabila kita ni dipuji menggunung?Adakah kita ni terus mendabik dada?Atau tunduk dan mengucapkan kalimah syukur?Ataupun takde respon?


Namun,lazimnya,apabila seseorang itu diberi pujian maka pasti selalunya individu tersebut akan berasa bangga.Mana tak nya orang cakap kita bagus mestilah kembang hidung terangkat punggung.Tak gitu?Tak banyak sikit mesti ada.Jangan nak tipu.


Namun apa yang menghiraukan di sini,seandainya rasa bangga ini terbawa-bawa kepada perlakuan dan juga pertuturan kita.Saidina Umar pernah suatu ketika mendengar seorang lelaki memuji lelaki lain.Lalu bertanya Saidina Umar

Umar:Pernahkah engkau berpergian dengannya?
Lelaki:Tidak
Umar:Sudahkah engkau bergaul dengannya dalam urusan jual beli atau
kerjasama lainnya.
Lelaki:Tidak
Umar:Pernahkah engkau bertetangga dengannya di waktu pagi dan petang?
Lelaki:Tidak
Umar:Demi Allah yang tiada tuhan selain dari-Nya.Saya berpendapat
sesungguhnya engkau belum mengenalinya lagi.

Justeru,kawan-kawan semua usahlah memuji berlebih-lebihan kat orang tu.Bukan tak boleh.Tapi jangan melampau.Memang kebaikan ada tetapi di situ terdapat juga keburukan.Bukan apa kadangkala pujian itu menyebabkan seseorang itu berasa senang padahal mungkin ia orang zalim atau fasik.Dengan pujian juga akan meyebabkan kita yang dipuji akan berasa lemah dan tidak mahu terus berusaha mempertingkatkan kemampuan diri.Kerana itulah Rasulullah bersabda:

"Kamu telah memotong leher temanmu,seandaiya ia mendengarnya nescaya
ia tidak akan bahagia."

Sama-samalah kita memuji teman sekeliling kita tapi usah melebih.Kadang-kadang kita tidak sedar bahaya kalau kita ni dipuji berlebih-lebihan.Pernah tak anda dipuji menggunug pendek kata mengampu la katakan?Lagi-lagi kalau naik teksi.Puas dia "jack" kita,lepas tu minta bayar lebih.Ini baru satu contoh yang mungkin pernah saya alami sendiri mungkin juga kawan-kawan.Ini cuma teksi.Kita tak cerita lagi berkenaan perkara-perkara yang lebih besar.
Ambillah iktibar dari hasil tulisan ini.Sememangnya kawan-kawan semua pernah mendengar kisah-kisah sebegini,namun ambillah ia sebagai perkongsian bersama….

2 comments:

Tinta Penaku on February 18, 2008 at 9:52 AM said...

salam. coretan yang berinput. hehe. semoga pembaca dpt ambil ikhtibar dari ape yg dh dituliskan tu. teruskan menulis yah. wassalamm...

ezainy on February 19, 2008 at 11:45 AM said...

insyaAllah..ameen-

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template