19 March 2009

BOLEH KE PERUT BUNCIT JADI KEMPIS???


BERJUMPA kita lagi dalam alam maya walaupun tidak pernah bersua muka. Kalau pernah pun mungkin sekadar gambar kecil facebook yang di sebelah. Saya sering kali ditanya dengan soalan di atas. Baru-baru ini sewaktu menjalankan pemeriksaan kesihatan di Rumah Johor, soalan yang sama juga diutarakan.


“Boleh ke perut yang buncit menjadi kempis? Dan kalau boleh macam mana ya caranya.”

Saya suka berpegang pada sifir ini. Sejak dari dulu lagi. Mana ada penyakit di dunia ini yang tiada penawarnya. Ya bukan. Selagi mana kita berusaha mendapatkannya dan Allah redhai pasti ada. Orang kita terutamanya melayu sebenarnya malas. Jangan marah ya kawan-kawan semua kalau kata-kata saya ini nampak menempelak pula. Sekadar pandangan peribadi.


Ya lah mana tidaknya. Orang dahulu semasa zaman nabi dan para sahabat bergerak ke mana-mana hanya berjalan kaki dan nabi sendiri berhijrah ke Madinah pun hanya dengan menunggang unta. Tapi kita hari ini bagaimana? Naik bas pun sudah merungut panjang. Apa yang cuba diketengahkan di sini ialah kurangnya aktiviti fizikal atau pun senang cerita senaman di kalangan orang kita.


Cuba kita panjangkan leher menjengah ke negara jiran Singapura.


"Di sana setiap tepi jalan-jalan perumahan disediakan ruangan untuk pejalan kaki dan penunggang basikal."


Namun situasi itu saya kurang nampak di negara kita. Adakah kerana kerajaan kita kurang prihatin? No komen. Kalau kita mahu menuding jari memang mudah, memang senang. Tapi pandanglah pada diri sendiri, sejauhmana usaha kita selama ini. Pandangan saya kalau mahukan perut yang kempis tidak perlulah sampai memakan ubat yang kadang-kadang kita sendiri tidak pasti dari mana datangnya.


Datuk nenek moyang kita dulu pun tidak ambil ubat-ubat itu semua tapi mempunyai perut yang langsing. Kenapa? Kerana selain mengamalkan amalan gaya hidup sihat, mereka juga menjaga pemakanan. Kita hari ini kalau makan main bantai saja. Ya bukan. Bukan anda saja malah saya juga kadang-kadang begitu. Satu lagi cadangan dari saya ialah kawallah pemakanan. Kurangkan makanan yang berkolestrol tinggi dan banyakkan sayur-sayuran dan buah-buahan dalam diet kita. Tambahkan manis dalam senyuman.


Maka itu bagi saya pentingnya kita ini untuk sentiasa kekal dalam amalan gaya hidup sihat untuk memastikan kita sentiasa berada pada keadaan yang sihat dan ceria. Bila badan dah sihat dan ceria maka hasil kerja pun menjadi, keluarannya pasti berkualiti. Hidup hanya sekali tiada yang kedua. Gunakanlah seadanya....

2 comments:

Norhasnah Zakariyah on April 12, 2009 at 8:46 AM said...

salam..

terfikir akan kaedah yang berkesan untuk masalah ini, lalu terbaca entri anda... sangat setuju... terima kasih, doktor :)

Ezainy on April 13, 2009 at 3:11 AM said...

Wslm,

Sekadar perkongsian ringkas. Sejauhmana keberkesanannya bergantung pada tinggi mana kita mencuba. Ahlan wasahlan buat anda..(^_~)

 

Ketenangan hati

Bicara Penulis

Bicara Penulis

Hasil tulisan

Hasil tulisan

Berlewaran di Bumi Sahara Copyright © 2009 WoodMag is Designed by Ipietoon for Free Blogger Template